Něco málo z historie

První ozubnicová železnice z Vitznau na břehu jezera Vierwaldstättersee (435 m n.m.) do stanice Staffelhöhe (1.550 m n.m.) byla zprovozněna již v roce 1871. Trať měla normální rozchod a u jejího zrodu tehdy stál strojní inženýr a železniční konstruktér Niklaus Riggenbach, který si již v roce 1863 nechal patentovat unikátní ozubnicový systém pro zdolávání strmých horských pasáží po železnici.

Nová výletní atrakce se setkala s obrovským zájmem návštěvníků, a tak byl již v roce 1873 dobudován poslední úsek až na vrchol Rigi Kulm (1.797 m n.m.) a v roce 1875 pak druhá přístupová cesta na vrchol po trase Arth am See – Goldau – Rigi Kulm. Na trase Goldau-Rigi Kulm došlo v roce 1907 k elektrifikaci trati, čímž si Švýcaři zajistili další a tentokrát dokonce světový primát. Jednalo se totiž o první elektrifikovanou ozubnicovou železnici s normálním rozchodem na světe! Zatímco zpočátku byl výlet na Rigi spíše záležitostí pro bohaté, po druhé světové válce došlo k masovému rozvoji turismu. V roce 1968 proto byla vybudována ještě gondolová lanovka spojující Weggis a lázně Rigi Kaltbad. V současnosti obě železniční tratě i gondolovou lanovku spravuje společnost Rigi Bahnen.