Nejatraktivnější pasáže

Vyrazíte-li Bernina Expressem z Churu, pojedete nejprve údolím Rýna do Thusisu, kde začíná již zmiňovaná trať zařazená mezi světové dědictví UNESCO. Následuje Tiefencastel a za ním již jedna z hlavních atrakcí celé trati – známý viadukt Landwasser (136 metrů dlouhý kamenný most tvořený 6 oblouky, s poloměrem zatáčky 100 metrů), kterým vlak prosviští rovnou do tunelu vytesaného v kolmé sklaní stěně.

Poté vlak přijíždí do stanice Filisur, kde je křižovatka tratí do Davosu a Svatého Mořice. Bernina Express si samozřejmě vybere směr vedoucí dále do Svatého Mořice, a tak se vydá po světoznámé trati Albula, která začíná prudce stoupat vstříc stejnojmennému průsmyku. Následuje zastávka Bergün, kde se přímo u nádraží nachází železniční muzeum Albula věnující se historii této trati i jejímu zapsání mezi světové dědictví UNESCO. A odtud již cestující čeká další fascinující úsek v podobě stoupání do obce Preda, na kterém vlak zdolává převýšení přes 400 metrů pomocí soustavy viaduktů, ve skále vysekaných točitých tunelů a galerií. Hned za stanicí Preda pak vlak vjíždí do tunelu Albula, aby překonal stejnojmenný průsmyk a vynořil se ve slunném Engadinu. Poté, co mine Svatý Mořic, pokračuje trať do Pontresiny a dále horskou krajinou až k úpatí ledovce Morteratsch. Od zastávky Morteratsch vlak začíná opět stoupat ke zdolání dalšího průsmyku na trati – průsmyku Bernina. Ledovec Morteratsch je přitom stále v pozadí a cestujícím se proto nabízí úchvatné výhledy. Nejznámější je v tomto směru asi pravotočivá zatáčka Montebello, která patří k nejfotografovanějším místům berninské trati. Těsně před tím, než vlak došplhá do průsmyku Bernina, se cestujícím otevře malebný pohled na zelenkavé jezero Lago Bianco, jehož charakteristická barva je tvořena vodou z tajících ledovců. Je zde také jedno z evropských rozvodí – směrem na jih teče voda do Jadranu, směrem na východ do Černého moře. A pak již Bernina Express zdolává nejvyšší bod své trasy – zastávku Ospizio Bernina přímo na vrcholu průsmyku Bernina v nadmořské výšce 2.253 m n.m. Po překonání průsmyku vlak pokračuje do zastávky Alp Grüm a odtud již začne prudké klesání směrem do Poschiava. Na úseku Alp Grüm – Poschiavo vlak sestoupá o neuvěřitelných 1000 výškových metrů a místy je sklon až 70 promile. Na trati je proto opět řada zákrut, galerií a viaduktů. Za obcí Poschiavo pak cestující na trati čeká další unikát v podobě kruhového viaduktu Brusio, díky kterému vlak obkrouží neuvěřitelných 360°. Dále vlak pokračuje až do Tirana, což je cílová stanice Bernina Expressu. Kdo by však chtěl pokračovat až do Lugana, může využít navazující autobusové linky.


Něco málo z historie...

....