Bernina Express

Od ledovců k palmám...

Legendární Bernina Express vedoucí ze švýcarského Churu přes horské středisko Svatý Mořic až do italského Tirana (a naopak) bývá právem označován jako trať vedoucí „od ledovců k palmám“.

Nejatraktivnější pasáže

Vyrazíte-li Bernina Expressem z Churu, pojedete nejprve údolím Rýna do Thusisu, kde začíná již zmiňovaná trať zařazená mezi světové dědictví UNESCO. Následuje Tiefencastel a za ním již jedna z hlavních atrakcí celé trati – známý viadukt Landwasser (136 metrů dlouhý kamenný most tvořený 6 oblouky, s poloměrem zatáčky 100 metrů), kterým vlak prosviští rovnou do tunelu vytesaného v kolmé sklaní stěně.

Něco málo z historie

Počátky železniční dopravy v kantonu Graubünden...

Historie horských železnic ve švýcarském kantonu Graubünden se začala psát v roce 1889, kdy mezi obcemi Landquart (cca 14km od Churu) a Klosters (horská obec na trase do lázní Davos) byla zprovozněna první úzkorozchodná železniční trať. S myšlenkou zpřístupnit horské lázně Davos po železnici tehdy přišel paradoxně cizinec – Willem Jan Holsboer z Holandska, který v Davosu pobýval společně se svou nemocnou ženou. Jeho odvážný plán našel podporu u tří finančníků z Basileje, a tak v roce 1886 získal koncesi na vybudování trati Landquart-Davos.

Víte že...?

  • na trase Chur-Thusis jezdí vlaky už od roku 1896?
  • stavební výdaje na vybudování Albulalinie (trasa Chur-Svatý Mořic) činily 28.112.000,-CHF?
  • stavební výdaje na kilometr trasy Thusis-Svatý Mořic se vyšplhaly až na 388.450,-CHF/km?
  • na trase Albula je celkem 42 tunelů a galerií o celkové délce 16.545 metrů a 144 mostů o celkové délce 2.901 metrů?
  • v roce 2014 uplynulo již 125 let od založení Rhétské dráhy (dnešní Rhätische Bahn)?

Foto a videogalerie